Lesmateriaal

Op zoek naar inspiratie voor een goede les? In deze lessenbank vind je uitgewerkte lessen met bijbehorend lesmateriaal en toetsen. De lessen zijn gerubriceerd op filosofisch domein, werkvorm en leerniveau. Gebruik de zoekfilters of zoek op trefwoord om snel te vinden wat je zoekt. Toetsen zijn vergrendeld en zijn alleen toegankelijk als je ingelogd bent.

Heb je zelf nog een les of toets waar je enthousiast over bent en die je graag zou willen delen met collega’s? Neem dan contact op met de redactie van de lessenbank via lesmateriaal[at]vfvo.nl.


Asjera’s Terugkeer: Plato, Augustinus en de ontwikkeling van het beeldverbod

In de bijlage vind je de lesbrief die Niels Hexspoor samen met historicus Ayhan Aksu heeft gemaakt in het kader van de Zenobia beurs. De lesbrief gaat over het kunstwerk ‘Asjera’s Terugkeer’ van Marieke Ploeg, waarin de vrouw of vrouwelijke eigenschappen van God wordt afgebeeld. Dit kunstwerk werd
vernietigd door een bezoeker, onder de uitroep dat er maar 1 God is.

De lesbrief bestaat uit twee delen: in het eerste gedeelte onderzoeken leerlingen wie Asjera eigenlijk was en waarom er in verschillende religies een verbod is op het het afbeelden van God. In het tweede gedeelte
onderzoeken leerlingen hoe je vanuit Plato en Augustinus over Asjera’s Terugkeer en over het beeldverbod na kunt denken.

In de bijlage vind je:

* Een docenten lesbrief met inleiding, uitlegfilmpjes, opdrachten en de antwoorden op de opdrachten;
* Twee oningevulde lesbrieven voor leerlingen met daarin uitlegfilmpjes en opdrachten: 1. Over Asjera en de geschiedenis van het beeldverbod, 2. Over de kunstfilosofieën van Plato en Augustinus;
* Het artikel ‘Schuldig beeld, heilig beeld’ over Paul Moyeart, die leerlingen in de tweede les lezen.

Kernbegrippen

AugustinusBarthesbeeldende kunstbeeldverbodbelichamingfeminismnabootsingPlato

Lessenserie mens-dier vmbo

Deze lessenserie is gemaakt binnen het project ‘Filosofie op het vmbo’ in Groningen. In de pilot van dit project is een lessenserie gemaakt en uitgevoerd met het thema Vrijheid (zie website VFVO voor de powerpoint en de evaluatie).

In deze lessenserie hebben we op de ervaringen uit de pilot voortgebouwd.

Een van de dingen die daarin goed werkte was het orde houden via de bal, waarbij de belangrijkste regel is dat je alleen mag alleen praten als je de bal hebt. Dat werkte hier ook weer goed. De leerlingen die snel iets roepen werden hierdoor ingeperkt en leerlingen die niet zo snel iets zeggen krijgen de tijd en aandacht om hun antwoord rustig te formuleren. (De regels staan in de ppt van les 1).

Wat we verder leerden van eerdere ervaringen is dat goede randvoorwaarden cruciaal zijn. Leerlingen moeten zich veilig genoeg voelen om met elkaar in gesprek te gaan en het moet een vaste groep zijn (niet een keuze-uur waarbij steeds andere leerlingen zijn bijvoorbeeld). De voorwaarden voor deze reeks waren ideaal: de lessen vonden plaats in een mentoruur. De leerlingen kenden elkaar, de groep was elke keer hetzelfde en de mentor was erbij.

Kernbegrippen

Filosofische Antropologie

De nieuwste versie van het werkboek en methode van Martin Struijk over Filosofische Antropologie.

Versie 8-12-2024

Kernbegrippen

Proefexamen WMDM – AlfaGammaPartners

Dit is het proefexamen gemaakt onder leiding van AlfaGammaPartners.

Kernbegrippen

CEproefexamenWat Maakt De Mens

proefexamen WMDM – Nijmeegse Kring

Dit is het oefen CE dat is gemaakt door de Nijmeegse Kring. Voor het nieuwe examenonderwerp Wat Maakt De Mens.

Kernbegrippen

CEproefexamenWat Maakt De Mens

GLVM – TOETS – H1 t/m 9

Kernbegrippen

GLVMtoets