Lesmateriaal

Op zoek naar inspiratie voor een goede les? In deze lessenbank vind je uitgewerkte lessen met bijbehorend lesmateriaal en toetsen. De lessen zijn gerubriceerd op filosofisch domein, werkvorm en leerniveau. Gebruik de zoekfilters of zoek op trefwoord om snel te vinden wat je zoekt. Toetsen zijn vergrendeld en zijn alleen toegankelijk als je ingelogd bent.

Heb je zelf nog een les of toets waar je enthousiast over bent en die je graag zou willen delen met collega’s? Neem dan contact op met de redactie van de lessenbank via lesmateriaal[at]vfvo.nl.


GLVM – H9 Een sterk lichaam, waarom eigenlijk? – ET 50-51

Over beeld, werkelijkheid en functie van ons lijf. Naar aanleiding van een observatie-opdracht en een vraag aan ouders / verzorgers worden de begrippen van eindterm 50 en 51 uit GLVM uitgewerkt. Wat heb je nog aan kracht? Is de functie van ons lijf verplaatst van het slagveld naar de beeldcultuur?

Kernbegrippen

beeldcultuurconsumptiemaatschappijgenotgeweldidentiteitinstinctmanipulatieontlijvingverlangensvirtualisering

Introductie tot de vraag: ‘Wat is filosofie?’

In deze les bespreek je met leerlingen wat filosofische vragen zijn en wat vooronderstellingen zijn en pas je dit toe op de vraag ‘Wie ben ik?’

Kernbegrippen

filosofische vragenidentiteitvooronderstellingen

Essay schrijven over een zelfgekozen emotie

Leerlingen leren stap voor stap een essay te schrijven over een emotie naar eigen keuze.

Kernbegrippen

emotiesessay schrijven

GLVM – H8 Habermas, Rutte en het Rijnlandse model – ET 41, 42, 45 en 46

De begrippen ‘instituties’, ‘rationaliteit’ en ‘communicatief handelen’ worden door leerlingen zelf onderzocht aan de hand van een casus over Mark Rutte en dividendbelasting.

Kernbegrippen

Angelsaksisch modelcommunicatieve rationaliteitharde institutiesinstrumentele rationaliteitJürgen HabermasRijnlands modelzachte instituties

Lessenreeks Natuurfilosofie: Descartes en Naess

De leerlingen leren nadenken over wat ‘natuur’ betekent, via een introductie tot de filosofieën van René Descartes en Arne Naess. Zij interviewen iemand die bij de natuur betrokken is en leren dit interview kritisch te interpreteren.

Kernbegrippen

Descartesdiepe ecologieNaessnatuurnatuurfilosofie

Rawls Sluier van onwetendheid 3

Leerlingen houden een presentatie over Rawls’ gedachte-experiment van de Sluier van onwetendheid n.av. een filmpje van The School of Life en een zelfstandige opdracht.

Kernbegrippen

Rawlssluier van onwetendheid