Lesmateriaal

Op zoek naar inspiratie voor een goede les? In deze lessenbank vind je uitgewerkte lessen met bijbehorend lesmateriaal en toetsen. De lessen zijn gerubriceerd op filosofisch domein, werkvorm en leerniveau. Gebruik de zoekfilters of zoek op trefwoord om snel te vinden wat je zoekt. Toetsen zijn vergrendeld en zijn alleen toegankelijk als je ingelogd bent.

Heb je zelf nog een les of toets waar je enthousiast over bent en die je graag zou willen delen met collega’s? Neem dan contact op met de redactie van de lessenbank via lesmateriaal[at]vfvo.nl.


Reids kritiek op Lockes identiteitscriterium

In deze les geef je een presentatie over Reids kritiek op Lockes criterium voor persoonlijke identiteit. De leerlingen doen vervolgens een memory-spel als verwerkingsopdracht.

Kernbegrippen

identiteitscriteriumLockepersoonlijke identiteitReid

John Locke en het maatschappelijk verdrag

De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met de contractfilosofie van John Locke. Allereerst lezen ze een korte tekst, wanneer ze de hoofdlijnen verwerken in een stripverhaal. Als laatste maken zij nog een aantal verwerkingsvragen.

 

Kernbegrippen

Lockemaatschappelijk verdragnatuurrechtennatuurtoestandsociaal contractstripverhaal

Shipwreck Island

Deze les is de ideale inleiding tot de contractfilosofen. Het is een interactieve les waarin de leerlingen door middel van een gedachte-experiment erachter komen wat de natuurtoestand in de sociale filosofie inhoudt.

Kernbegrippen

gedachte-experimentHobbesLockemaatschappelijk contractmaatschappelijk verdragnatuurtoestandRousseausociaal contract

White Privilege

In de les wordt er een artikel van één van de jonge denkers gelezen over wit privilege. Hierbij wordt er nagedacht over de vooronderstellingen en consequenties van dit fenomeen.

Kernbegrippen

gelijkheidwhite privilege

Sartre en Foucault over vrijheid voor 4hv met kijkopdracht

De leerlingen worden gestimuleerd een positie in te nemen over de vraag of wij vrij zijn. De posities van Sartre en Foucault worden geïntroduceerd als twee uitersten. De klas kijkt “Beperkt houdbaar” van Sunny Bergman en benoemt in een kijkopdracht de thema’s van Foucault in deze documentaire.

Kernbegrippen

disciplineringexistentialismeFoucaultnormaliseringpanopticonSartreSaVrijheidstructuralisme

Mars ONE: een nieuwe samenleving op Mars

Sociale Filosofie introduceren aan de hand van Mars ONE, leerlingen opdrachten laten bedenken op basis waarvan je kandidaten voor de Mars ONE zou moeten selecteren.

Kernbegrippen

legitimiteitmachtrechtvaardigheidverantwoordelijkheid