Hume’s empirisme en causaliteit in een flipbook
Twee lessen over Hume’s empirisme en zijn ideeën over causaliteit. Leerlingen bespreken aan de hand van een zelfgemaakt flipbook waarom volgens Hume causaliteit een problematisch concept is.
Kernbegrippen
causaliteitempirismeHumeimpressiekennistheorie
Sartre en Foucault over vrijheid – 3e klas / ob
De leerlingen worden gestimuleerd een positie in te nemen over de vraag of wij vrij zijn. De posities van Sartre en Foucault worden geïntroduceerd als twee uitersten. Uiteindelijk wordt de leerlingen gevraagd een eigen positie te formuleren, rekening houdend met de argumenten van Sartre en Foucault.
NB Deze les is ook in een uitgebreidere versie beschikbaar voor 4e klassen, met een kijkopdracht bij Sunny Bergman’s documentaire Beperkt Houdbaar als verwerkingsopdracht.
Kernbegrippen
disciplineringexistentialismenormaliseringpanopticonSartre. Foucaultstructuralismevrijheid
Feminisme en Wrecking Ball
Aan de hand van de filosofie van Sartre en Foucault ontleden we wat er gebeurt in de veelbesproken clip “Wrecking Ball” van Miley Cyrus: wat bedoelt ze met deze clip, wat wil ze ermee bereiken en in hoevere slaagt ze daarin? De verschillende soorten feministische filosofie van Simone de Beauvoir en Luce Irigaray worden kort geïntroduceerd en toegepast. De leerlingen lezen twee reacties uit de muziekwereld op deze clip en vergelijken deze met elkaar. We eindigen de les met een discussie.
Kernbegrippen
de beauvoirempowermentfeminismeFoucaultirigaraymachtrepresentatieSartre
Foucault: waarheid en macht
Deze les behandelt het denken van Foucault over het vertoog, disciplinerende macht en het panopticum. De les is desgewenst aan te vullen met een uitgebreide verdiepingstekst met vragen en met toepassingsopdrachten (in de bijlagen).
Kernbegrippen
disciplineringFoucaultinstructiemachtnormaliseringvertoogwaarheid