Oefenen met deugdethiek

Samenvatting

Korte verwerkingsopdracht waarbij leerlingen oefenen met het formuleren van deugden (en de bijbehorende uitersten) bij twee voorbeelden.

Domein

Ethiek

Kernbegrippen

Aristoteles, deugd, deugdethiek

Benodigde tijd

20-30 minuten

Vereiste voorkennis van leerlingen

  • deugdethiek (Aristoteles)
  • utilisme
  • teleologisch wereldbeeld (Aristoteles)

Lesniveau

Havo 4, Havo 5, Vwo 4, Vwo 5

Lesplan

Na een uitleg van de theorie over deugdethiek kan deze opdracht worden ingezet.

Leerlingen kunnen zelfstandig (individueel of in tweetallen) aan het werk met het formuleren van deugden.

Leerdoelen

De leerling kan:

  • deugden en ondeugden formuleren bij een voorbeeld (begrijpen)
  • een teleologische argumentatie geven bij een voorbeeld (begrijpen)
  • de deugdethiek analyseren (analyseren)

Auteur

Floor Rombout

Bijlagen


Schrijf een bericht