Samenvatting
Kijkopdracht bij een aflevering van de VPRO-serie De Volmaakte Mens (in de les of als PO). Leerlingen passen ethische theorieën toe en beargumenteren hun eigen opvattingen over wetenschappelijke ontwikkelingen die ingrijpen op ons ‘zelf’: DNA-screening, genetic profiling, zelfverbetering en ‘vergeetpil’.
Domein
Antropologie, Ethiek
Kernbegrippen
identiteit, mensverbetering, technologie
Benodigde tijd
2 lessen
Vereiste voorkennis van leerlingen
- identiteit (Locke en Hume)
- determinisme
- positieve en negatieve vrijheid
Lesniveau
Vwo 4, Vwo 5
Lesplan
Introduceer de serie en aflevering: moderne wetenschappelijke ontwikkelingen worden onderzocht in het kader van de vraag ‘Wie willen we eigenlijk zijn?’
Leerlingen maken de opdracht tijdens het kijken, zet eventueel de uitzending af en toe stil om hen tijd te geven antwoorden te formuleren.
Bespreek de opdrachten per fragment of na afloop van de uitzending na.
Leerdoelen
De leerling kan:
- een beargumenteerd standpunt innemen over de wenselijkheid van wetenschappelijke ontwikkelingen die invloed hebben op ons ‘zelf’ (creëren)
- plichtethiek, deugdethiek, utilisme en existentialistische ethiek toepassen op verschillende casussen (begrijpen)
- een beargumenteerde afweging maken over de wenselijkheid en implicaties van wetenschappelijke onderzoeksprogramma’s (creëren, kritiseren)
Benodigd materiaal
- Deze opdracht hoort bij de VPRO-uitzending ‘De Volmaakte Mens’ aflevering 3 ‘Sleutelen aan de ziel’.
- Ter voorbereiding is het handig om de tekst op de website te lezen over deze aflevering, daarin wordt een samenvatting gegeven en worden bijpassende filosofische vragen gesteld.
Suggesties voor vervolglessen
Kijkopdracht kan ook als praktische opdracht worden gegeven.
Onderdelen uit deze opdracht zijn te gebruiken bij andere onderwerpen, zoals:
- Fragment 1 over de kunsthand bij Scepticisme, primaire tekst Hume over de zintuigen.
- Fragment 5 over ‘zelfverbetering’ bij een les over vrije wil, verantwoordelijkheid en strafrecht.
- Fragment 6 over de vergeetpil als verwerkingsopdracht bij existentialistische ethiek.
- Fragment 8 over de ethiek van zulke onderzoeksprogramma’s bij wetenschapsfilosofie.
Auteur
Floor Rombout