Samenvatting
In deze les bespreek je met leerlingen wat filosofische vragen zijn en wat vooronderstellingen zijn en pas je dit toe op de vraag ‘Wie ben ik?’
Domein
Antropologie
Kernbegrippen
filosofische vragen, identiteit, vooronderstellingen
Benodigde tijd
1 les van 60 minuten
Lesniveau
Onderbouw
Lesplan
NB de bijlagen (werkbladen) spreken voor zich en maken het lesplan duidelijk.
1.) Korte introductie: wat is filosofie?
2.) Wat zijn filosofische vragen?
- Denkoefening (klassikaal): welke vragen horen bij elkaar (en welke niet)?
- Uitleg: wat zijn de kenmerken van een filosofische vraag?
- Denkoefening (in tweetallen): Bedenk vijf filosofische vragen.
3.) Wat zijn vooronderstellingen?
- Denkoefening (individueel): oefening met de negen stippen die je moet verbinden met 4 rechte lijnen zonder je pen van het papier te halen.
- Uitleg: Wat zijn vooronderstellingen?
- Denkoefening: Wat zijn de vooronderstellingen in de volgende uitspraken?
4.) Casus: Wie ben ik? (kijkfragment Bas Haring)
- Kijkopdracht: (1) schrijf de vraag en redenering van Britt op en (2) bespreek waarom Britt een echte filosoof mag heten.
- Klassikale bespreking van de redenering en vooronderstellingen van Britt (uitwerken op het bord).
5.) (Eventueel) discussie in tweetallen over vragen die horen bij de vraag Wie ben ik?
Zie bijlage 1. voor een nadere uitleg van de klassikale opdrachten!
Leerdoelen
- De leerling weet wat filosofie is en wat kenmerken van een filosoof zijn (en durft alles te bevragen zonder dingen voor lief te nemen en zorgvuldig te redeneren).
- De leerling weet wat de kenmerken van een filosofische vraag zijn en kan filosofische vragen onderscheiden van ander typen vragen.
- De leerling weet wat vooronderstellingen zijn en kan vooronderstellingen halen uit verschillende soorten uitspraken.
Benodigd materiaal
Bord, papier en audiovisuele middelen
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=fKFSTPjh0Q8 (±1:30-6:00)
Suggesties voor vervolglessen
Lessen over identiteit en/ of het lichaam-geest-probleem
Auteur
Benne ter Veen