Rawls’ Sluier van onwetendheid 2
Leerlingen leren Rawls’ gedachte-experiment van de sluier van onwetendheid kennen door een experiment waarbij zij zelf mogen beslissen hoe een aantal bonuspunten voor een toets verdeeld zullen worden in de klas.
Kernbegrippen
Rawlsrechtvaardigheidsluier van onwetendheid
Rawls’ Sluier van onwetendheid 1
Leerlingen worden geconfronteerd met een docent die een toets niet wil becijferen en in plaats daarvan op basis van speelkaarten de leerling becijfert. De leerlingen worden hierdoor op een speelse manier geconfronteerd met rechtvaardigheid en eerlijkheid.
Kernbegrippen
Rawlsrechtvaardigheidsluier van onwetendheid
PO Retorische oefening
Leerlingen doen allemaal een retorische oefening van ongeveer 5 minuten voor de klas. Er volgt dan een vragenronde en een feedbackronde. In totaal per leerling 20 minuten. Een goede start voor filosofielessen in de bovenbouw. Leerlingen komen allemaal aan het woord en leren positieve feedback te geven op elkaars filosofische posities.
Kernbegrippen
BetoogDiscussieFeedbackRetoriek
PO Ethische dilemma’s
Deze PO biedt leerlingen een stappenplan voor het analyseren van ethische dilemma’s. Ze leren om een complex vraagstuk systematisch te benaderen. Het is een stuk filosofisch gereedschap: eerst het dilemma vanuit verschillende kanten benaderen en inzicht in de betrokken belanghebbenden verwerven en pas daarna een eigen standpunt verwerven.
Kernbegrippen
ethische dilemma's