Sartre en Foucault over vrijheid met kijkopdracht “Beperkt houdbaar”
De leerlingen worden gestimuleerd een positie in te nemen over de vraag of wij vrij zijn. De posities van Sartre en Foucault worden geïntroduceerd als twee uitersten. De klas kijkt “Beperkt houdbaar” van Sunny Bergman en benoemt in een kijkopdracht de thema’s van Foucault in deze documentaire.
Kernbegrippen
disciplineringexistentialismeFoucaultnormaliseringpanopticonSartrestructuralismevrijheid
Sartre en Foucault over vrijheid
De leerlingen worden gestimuleerd een positie in te nemen over de vraag of wij vrij zijn. De posities van Sartre en Foucault worden geïntroduceerd als twee uitersten. Uiteindelijk wordt de leerlingen gevraagd een eigen positie te formuleren, rekening houdend met de argumenten van Sartre en Foucault.
Kernbegrippen
disciplineringexistentialismeFoucaultnormaliseringpanopticonSartrestructuralismevrijheid
Werkblad Kant en utilisme
Leerlingen geven bij verschillende morele problemen aan wat Kant en de utilisten zouden doen.
Kernbegrippen
Kantplichtethiekutilisme
Waardenspel
Na het uitleggen van de begrippen “norm” en “waarde” speel je het waardenspel. Hierbij bepalen leerlingen eerst zelfstandig en later gezamenlijk wat hun belangrijkste waarden zijn.
Kernbegrippen
waardenwaarden en normen