Hempel en de ravenparadox
Leg het inductieprobleem aan de leerlingen uit aan de hand van Hempels ravenparadox! In deze lessenreeks is er een afwisseling van klassikale uitleg over inductie en deductie, van het maken van opdrachten en van een interactieve werkvorm in het computerlokaal. Veel plezier!
Kernbegrippen
deductieHempelinductieinductieprobleemlogisch positivismeravenparadoxverwerkingsopdracht
Sartre en Foucault over vrijheid met kijkopdracht “Beperkt houdbaar”
De leerlingen worden gestimuleerd een positie in te nemen over de vraag of wij vrij zijn. De posities van Sartre en Foucault worden geïntroduceerd als twee uitersten. De klas kijkt “Beperkt houdbaar” van Sunny Bergman en benoemt in een kijkopdracht de thema’s van Foucault in deze documentaire.
Kernbegrippen
disciplineringexistentialismeFoucaultnormaliseringpanopticonSartrestructuralismevrijheid
Sartre en Foucault over vrijheid
De leerlingen worden gestimuleerd een positie in te nemen over de vraag of wij vrij zijn. De posities van Sartre en Foucault worden geïntroduceerd als twee uitersten. Uiteindelijk wordt de leerlingen gevraagd een eigen positie te formuleren, rekening houdend met de argumenten van Sartre en Foucault.
Kernbegrippen
disciplineringexistentialismeFoucaultnormaliseringpanopticonSartrestructuralismevrijheid
Werkblad Kant en utilisme
Leerlingen geven bij verschillende morele problemen aan wat Kant en de utilisten zouden doen.
Kernbegrippen
Kantplichtethiekutilisme