GLVM – H8 Foucault – ET 44 en 47
Foucaults begrippen van macht, normalisering, disciplinering en onderdrukking worden besproken en bediscussieerd aan de hand van o.a. het Chinese sociaalkredietsysteem. Leerlingen denken na over de vraag of disciplinering altijd negatief is.
Kernbegrippen
disciplinerende machtdisciplineringFoucaultmachtnormalisering
Socratisch gesprek
De leerlingen leren in groepjes van zes socratische gesprekken te voeren, waarbij vooral de nadruk ligt op het oefenen van de rollen: de gesprekspartner, de notulant en de voorzitter.
Kernbegrippen
Socratisch gesprek
GLVM – H3 theologale deugden – ET 12
In deze les wordt met een stappenplan eindterm 12 bij GLVM uitgewerkt door leerlingen. Vervolgens maken ze in groepjes een toepassingsvraag over deze stof.
Kernbegrippen
Aristotelesgeloofhoopklassieke deugdenliefdePlatoTheologale deugden
GLVM – H4 en tekst Locke – ET 13-19
Een grote hoeveelheid lees- en verwerkingsvragen waarmee hoofdstuk 4 en de tekst van Locke zelfstandig door leerlingen doorgewerkt kunnen worden, vervolgens een lesplan voor een klassengesprek om de stof te bespreken en verder uit te leggen.
Kernbegrippen
autonomieexistentialismeindividuKantKierkegaardLocke