GLVM – H4 en tekst Locke – ET 13-19
Een grote hoeveelheid lees- en verwerkingsvragen waarmee hoofdstuk 4 en de tekst van Locke zelfstandig door leerlingen doorgewerkt kunnen worden, vervolgens een lesplan voor een klassengesprek om de stof te bespreken en verder uit te leggen.
Kernbegrippen
autonomieexistentialismeindividuKantKierkegaardLocke
Cultuurverschillen: een lessenreeks
De lessenreeks bevat inleidingen op thema’s die gerelateerd zijn aan mensenrechten/discriminatie en levensbeschouwing/religie. Aan die inleidingen zijn steeds opdrachten en/of een debat gekoppeld. Algemeen doel is om op een goede manier in gesprek te leren gaan over cultuurverschillen. Daarbij horen ook bewustwording en leren formuleren van eigen levensovertuigingen.
Kernbegrippen
AgnostArtikel 1AtheïstDarwinisme en creationismeDiscriminatieEvolutietheoriefeminismeGender/geslachtGodsbeeldenidentiteitnature nurtureNormen en waardenRacismeStereotypesVooroordelenWit privilege
Worden wie je bent: een lessenreeks in levenskunst
In deze reeks passeren grote levenskunstenaars de revue. In deze lessenreeks staat de vraag centraal: Hoe word je wie je bent? De leerling werkt toe naar het schrijven van een eigen boekje over levenskunst – met een koppeling naar een beroepskeuze.
Kernbegrippen
AristotelesDeugdendeugdethiekGelukt levenGeslaagd levenGewoontesKeuzenKierkegaardMetafoor van de zielMillPlatoSocratisch gesprekSocratisch schrijvenTradities
GLVM – H9 Een sterk lichaam, waarom eigenlijk? – ET 50-51
Over beeld, werkelijkheid en functie van ons lijf. Naar aanleiding van een observatie-opdracht en een vraag aan ouders / verzorgers worden de begrippen van eindterm 50 en 51 uit GLVM uitgewerkt. Wat heb je nog aan kracht? Is de functie van ons lijf verplaatst van het slagveld naar de beeldcultuur?
Kernbegrippen
beeldcultuurconsumptiemaatschappijgenotgeweldidentiteitinstinctmanipulatieontlijvingverlangensvirtualisering