Samenvatting
Aan de hand van het Milgram-experiment wordt de relatie tussen autoriteit en verantwoordelijkheid onderzocht en in verband gebracht met de banaliteit van het kwaad van Hannah Arendt. Tenslotte passen de leerlingen het concept van ‘de banaliteit van het kwaad’ toe op de wereld en zichzelf.
Domein
Ethiek
Kernbegrippen
Arendt, macht, Milgram, verantwoordelijkheid
Benodigde tijd
1 a 2 lesuren / 50 tot 100 minuten
Lesniveau
Havo 4, Vwo 4
Lesplan
De les bestaat uit een aantal fases:
- Introductie Milgram-experiment (aan de hand van tekst en/of filmpje)
- Uitleg ‘de banaliteit van het kwaad’ gekoppeld aan Eichmann
- Klassikaal gesprek over de vraag hoe de banaliteit van het kwaad terugkomt in het Milgram-experiment
- Leerlingen bedenken zelfstandig voorbeelden van de banaliteit van het kwaad en passen dit idee toe op hun eigen leven (zie laatste slide powerpoint)
- Bespreken antwoorden van leerlingen (klassikaal of in groepjes)
Suggestie: de les kan afgesloten worden met een discussie over de vraag of kennis van ethiek het kwaad kan voorkomen.
Leerdoelen
De leerling kan:
- de begrippen macht, verantwoordelijkheid en de banaliteit van het kwaad uitleggen en toepassen op het Milgram-experiment (begrijpen) (analyseren)
- nieuwe voorbeelden bedenken bij de banaliteit van het kwaad (creëren)
Benodigd materiaal
- trailer van de film ‘Experimenter’
- video Milgram Experiment – Derren Brown (het Milgram-experiment opnieuw uitgevoerd met vergelijkbare resultaten), via: https://www.youtube.com/watch?v=y6GxIuljT3w
Suggesties voor vervolglessen
Verdiepingsles over Hannah Arendt aan de hand van de gratis lesbrief over Arendt van de stichting Spinozalens.
Auteur
Sjimmie Lensen