Samenvatting
Dit stukje les draait om de ethische casus of anticonceptie verplicht zou moeten worden of niet. Er wordt gekeken naar de mening en argumentatie van betrokkenen bij dit vraagstuk en vanuit diverse filosofische posities wordt op de argumentatie kritiek geleverd.
Domein
Ethiek
Kernbegrippen
deugdethiek, universalisme, utilisme, waarden
Benodigde tijd
30 minuten
Vereiste voorkennis van leerlingen
- waarden
- universalisme
- utilisme
- deugdethiek
Lesniveau
Havo 4, Havo 5, Vwo 4, Vwo 5
Lesplan
Stap 1 (15 minuten):
Laat eerst de compilatie zien van de aflevering van Rondom 10. Vraag vooraf of leerlingen op willen schrijven welke verschillende posities er in dit debat zijn. Na afloop van het fragment deze posities inventariseren op het bord.
Stap 2 (15 minuten):
Deel het werkblad uit en laat leerlingen de vragen in een groepje beantwoorden. Laat de groepjes die snel klaar zijn kritiek leveren op de posities van de mensen uit Rondom 10, vanuit henzelf of vanuit het utilisme of het universalisme.
Leerdoelen
De leerling kan:
- herkennen welke waarden een rol spelen in een ethische casus (analyseren)
- een ethische casus analyseren vanuit de posities van universalisme, utilisme en deugdethiek (analyseren)
- een beargumenteerd standpunt innemen naar aanleiding van een actueel maatschappelijk relevant vraagstuk (creëren)
Benodigd materiaal
- Het Parool – PvdA: gedwongen anticonceptie, 15 september 2009, via: https://www.parool.nl/binnenland/pvda-gedwongen-anticonceptie~a261835/
- Rondom 10 aflevering 27-3-2010 ‘Iedereen een kind?’, compilatie via youtube: https://www.youtube.com/watch?v=brpILGRJvJg
Auteur
Simone Kamman