Samenvatting
In deze les gaan de leerlingen pleidooien houden over integratie en drie verschillende perspectieven daarop: multiculturalisme, liberalisme en nationalisme. Zie kiezen één van de drie standpunten en houden vervolgens een discussie. De docent geeft een inleiding tot het vraagstuk van integratie aan de hand van een powerpoint-presentatie.
Domein
Sociale filosofie
Kernbegrippen
integratie, liberalisme, migratie, multiculturalisme, nationalisme, vluchtelingen
Benodigde tijd
50 tot 60 minuten
Vereiste voorkennis van leerlingen
Geen voorkennis is vereist.
Lesniveau
Havo 4, Havo 5, Vwo 4, Vwo 5
Lesplan
Eerst geeft de docent een inleiding tot het vraagstuk van integratie in Nederland en tot drie mogelijke standpunten m.b.t. dat vraagstuk, te weten multiculturalisme, nationalisme en liberalisme. Vervolgens moeten de leerlingen één van de drie standpunten kiezen. Zodoende ontstaan er drie groepen in het klaslokalen: de multiculturalisten, nationalisten en liberalisten. Iedere groep bereidt een pleidooi voor het eigen standpunt voor. Nadat iedere groep zijn/ haar pleidooi heeft gegeven, beginnen de leerlingen een discussie over het vraagstuk van integratie.
Leerdoelen
De leerlingen kunnen in eigen woorden uitleggen wat het nationalisme, multiculturalisme en het liberalisme inhouden.
De leerlingen kunnen met betrekking tot het vraagstuk van integratie een eigen standpunt betrekken en beargumenteren.
Benodigd materiaal
Zie bijlagen.
Auteur
Martin Struik